Myten om multitasking

Jeg har altid beundret de mennesker som kunne have mange bolde i luften. Som kunne multitaske. Men nyere forskning viser, at multitasking er en illusion. Vores hjerner er slet ikke i stand til at have fokus på mere end én ting ad gangen. Det vi kalder multitasking er derimod, at vi hele tiden hurtigt springer mellem opgaverne. Hjernen skifter mellem at fokusere på snart den ene og snart den anden opgave. Og det er meget lidt effektivt, da det tager tid og koster ekstra energi for hjernen at omstille sig.

© bykofoto - Fotolia.com

© bykofoto – Fotolia.com

Multitasking er ikke kun når vi forsøger at lave flere ting på samme tid. Men også når vi bliver forstyrret eller lader os friste til små overspringshandlinger midt i at vi har fokus på en anden opgave. Så distraherer vi hjernen, som mister sit momentum og dermed koncentration. Det har vist sig, at hjernen for de flestes vedkommende bruger ca. 15-20 min på at fokusere ind på en bestemt udfordring. Og studier af piloter, soldater og klassiske musikere siger samstemmende, at dette fokus som regel ikke kan holdes længere end maks. 90 min ad gangen. Så har hjernen brug for en kort pause (ca. 15 min.) til at restituere sig. Og så kan vi igen. Interessant! Det er noget jeg kan bruge når jeg planlægger min dag.

Stress og langsomhed

Forskellige andre undersøgelser har vist at multitasking
  1. Gør os langsommere
  2. Nedsætter vores produktivitet
  3. Sænker vores IQ
  4. Gør os mere stressede
  5. Hindrer at opgaverne bliver afsluttet

Der er altså rigtig mange gode grunde til at undgå multitasking, at koncentrere sig om én ting ad gangen og afslutte opgaven inden du vi videre til den næste. Så hvad kan jeg gøre for at undgå multitasking?

  1. Undgå forstyrrelser og distraktioner
  2. Bryde større opgaver ned til mindre delopgaver
  3. Planlægge min dag på forhånd og sætte tid på opgaverne
  4. Aftale deadlines – også med mig selv
  5. Fokusere på det vigtigste fremfor det sjoveste eller letteste
  6. Holde regelmæssige pauser

Men er der ikke noget om, at kvinder godt kan multitaske? Nej, det er en myte. Undersøgelser har endda vist at mænd i mange tilfælde er bedre til multitasking end kvinder. Og det ser også ud til at extroverte mennesker klarer multitasking bedre end introverte. Men det ændrer ikke ved, at multitasking er en dårlig vane.

Rutinehandlinger

Der findes dog en form for multitasking, som rent faktisk virker. Det er med opgaver, som ikke kræver særligt fokus fordi de er baseret på indøvede vaner og instinkter. Når vi kører bil multitasker vi. Vi holder øje med trafikken samtidig med at vi skifter gear, viser af, afpasser hastighed, kigger i backspejlet og lytter til radioen. Men det er ikke rigtig multitasking. Det er indøvede rutiner, som hjernen er i stand til at bearbejde per automatik. De forskellige køre-rutiner kræver ikke et koncentreret fokus fra hjernens side. Men begynder vi også at skrive sms’er eller at mægle i en konflikt på bagsædet, så bevæger vi os over i rigtig multitasking og så nedsættes vores opmærksomhed dramatisk. Så det nye sort hedder singletasking. Én ting ad gangen. Det er både det hurtigste og mest effektive – når vi har mulighed for det.

Hvad er dine erfaringer med multitasking? Er du enig i mine konklusioner?