Sådan giver du plads til lykken

Lykken er som en forelskelse. Den er svær at kontrollere og den kommer og går som den vil. Men lige som jeg kan gøre en hel del for at holde liv i en forelskelse, sådan kan jeg også gøre en hel del for at opleve lykken. Lykken er nemlig ikke noget jeg finder, men noget jeg giver plads til.

© Alex Kalmbach / Photoxpress

© Alex Kalmbach / Photoxpress

Jeg definerer lykken som den følelse af tilfredshed og forløsning jeg har når noget lykkes. Uanset om det er noget jeg selv har arbejdet for eller det er noget som bare kommer til mig. På den måde oplever jeg lykke i små glimt dagen igennem. Og på den måde oplever jeg den store lykke, når livet lykkes.

Jeg kan gøre to ting for at opleve mere lykke:

  • Jeg kan øve mig i at fokusere på de små og store ting som faktisk lykkes.
  • Jeg kan øve mig i at skabe de bedste forudsætninger for at tingene kan lykkes

Uanset om jeg er optaget af de små daglige lykke-oplevelser eller af den store livs-lykke, så gælder det jeg skriver om at lykken går på to benDet ene ben er mit mål med livet. For mig er det min kristne tro og mit håb om det evige liv. Det andet ben er mit mål for i dag. Det er de skridt som jeg tager her og nu og som afspejler min tro og mit livsmål.

Balance mellem mål og handlinger

Den bedste forudsætning for min lykke er, at jeg går i takt med sig selv. Det vil sige at jeg lever i en god balance mellem de værdier, der sætter retningen for mit liv og de daglige handlinger som afspejler hvem jeg gerne vil være. Denne balance giver grundlag for en lykke som ikke er afhængig af hvad jeg ejer, af hvad jeg kan eller hvor heldig jeg er med job, kærlighed, venner eller helbred. Den giver en lykke som alene bygger på hvem jeg er og hvor jeg er på vej hen.

Et lykkeligt liv er altså ikke noget jeg skal sidde stille og vente på, men det er noget jeg må øve mig i og arbejde for. Øve mig i at gå på to ben og skabe balance mellem hvad jeg tror på og hvordan jeg forvalter mit daglige liv.

Mit lykkekompas

Et godt værktøj til arbejdet med denne daglige livsforvaltning er lanceret af den horsensianske hoteldirektør Jens Ole Ambjerg. Han kalder det lykkekompasset.

Lykkekompasset definerer syv områder af livet, som ifølge Jens Ole Arnbjerg må være i balance – ikke blot med mit overordnede livsmål, men også – med hinanden:

  • fysisk træning
  • psykisk træning (læsning og uddannelse)
  • medier (TV, nyheder, underholdning)
  • spiritualitet (stilhed, bøn og refleksion)
  • relationer (venner og familie)
  • kost
  • arbejde

Disse syv områder er alle vigtige livs-behov, som jeg må prioritere rigtigt hvis jeg går efter et lykkeligt liv. Frustration og utilfredshed kommer ofte af, at der ikke er balance mellem disse syv behov. At jeg f.eks. arbejder for meget, spiser for uregelmæssigt eller ikke tager tid til stilhed eller til at være sammen med familie og venner.

For meget eller for lidt

I en artikel i Kristeligt Dagblad den 11. juli 2012 siger Jens Ole Arnbjerg: ”For mig er lykke, når de her syv punkter harmonerer. Når jeg får den træning, jeg har brug for, når jeg læser bøger, som er gode for mig, når jeg ikke ser for meget tv. Når jeg vælger at bruge min tid på en måde, som er god for mig.”

Min egen erfaring er, at Arnbjerg har ret. Jeg forsøger for min egen del at vægte alle syv områder i forhold til hinanden. Dog tilføjer jeg søvn som et ottende punkt på mit lykkekompas.

Lykken er ikke noget jeg finder, men noget jeg giver plads til.

Hvordan ser dit lykkekompas ud?
Hvad gør du for at dit livsmål og dine daglige prioriteringer er i balance med hinanden?