Sådan undgår du at miste koncentrationen

Hver tredje ung lider i dag af koncentrationsbesvær. De har svært ved at holde fokus og det giver problemer med at følge med i timerne og med at få lavet lektier osv. Forskere mener, at det kan hænge sammen vores medievaner, som skaber uro og rastløshed og besvær med at bevare opmærksomheden. En sammenhæng som jeg også selv kan mærke.

© captblack76 - Fotolia.com

© captblack76 – Fotolia.com

På meget kort tid har vi vænnet os til, at alle informationer blot er et enkelt klik væk. Det er et greb i lommen og straks er vi opdateret på de seneste nyheder om vennerne, kendisserne, sporten, Putin og dagens begivenheder. I overskriftform vel at mærke. Vi zapper ind og ud af de forskellige online-universer og er hurtigt videre til det næste. Hjernen bliver tæppebombet med nye oplysninger og er hele tiden på overarbejde med at sortere og skabe overblik over de mange forskellige og flygtige data. Egentlig er det ikke så mærkeligt, at det kan knibe med at holde fokus. I Kristeligt Dagblad den 30. maj 2014 kalder medieforskeren Dorte Agård denne overbelastning for “kognitiv overstimulering” og forklarer hvordan symptomerne kan minde om ADHD (dog uden at være det).

Offline

Denne blog sidder jeg og skriver i vores fritidshus, Asgård, som meget hurtigt er blevet et helt særligt sted for mig. Ikke mindst fordi her hverken er TV eller internet. I hvert fald kun meget sporadisk. Til gengæld er her masser af natur, en skøn udsigt og en dejlig ro.

Jeg er ellers typen, der næsten altid er online. På den ene eller den anden måde. Blot ikke her i Asgård. Og det gør noget rigtig godt ved mig. Der hjemme kan jeg altid lige tjekke min email, nyhederne eller Facebook. Eller google et eller andet jeg lige skal finde ud af. Jeg er vant til at være opdateret på de fleste kanaler og det har jeg det egentlig fint med. Men jeg må indrømme, at det også nemt stresser og forstyrrer og tager en del af min koncentration. Jeg bliver let rastløs. Blot ikke her i Asgård. For her er det ret besværligt at gå på nettet og her er det meget lettere at udelukke alle forstyrrelserne. Her zapper og surfer jeg ikke. Her er hjernen ikke på overarbejde.

Googler jeg hvordan man styrker sin koncentrationsevne, bliver jeg præsenteret for en masse mere eller mindre eksotiske teknikker og træningsprogrammer. Men hvis det grundlæggende problem er, at hjernen er overbelastet af informationsforstoppelse og forstyrrelser, så er det nok ikke nye udfordringer og belastninger jeg skal kaste mig ud i.

5 forudsætninger for god koncentrationsevne

Mine personlige øvelser i at fastholde min koncentrationsevne består af 5 målsætninger:
  1. Få rigeligt med søvn
    Alle søvnforskere er stort set enige om, at vi har brug for mindst 7 timers søvn hver dag. Og får vi ikke det, så går det ud over vores koncentrationsevne. Læs f.eks. Chris MacDonalds artikel “Den store løgn om søvn”
  2. Jævnligt gå offline
    Jeg har ligesom alle andre behov for at koble fra – også fra internettet, fra TV og andre informationsmedier. På den måde får hjernen ro til at arbejde og er mere frisk til at tage fat når der virkelig er brug for det.
  3. Planlægge min tid
    Både kroppen og hjernen har brug for en vis forudsigelighed. En rytme, som ikke hele tiden forstyrres af det uventede. Det handler både om at komme op om morgenen, have faste spisetider, sætte tid af til pligter og opgaver og fokusere på én ting ad gangen. Læs Mit næstbedste styringsredskab
  4. Spise sundt
    Sund mad uden for mange tomme kalorier er med til at holde hovedet klart.
  5. Bevæge mig
    Særligt de af os som har meget stillesiddende arbejde, har brug for ekstra motion. Motionen styrker ikke kun kroppen, men også psyken og koncentrationsevnen

De sidste to punkter har jeg skrevet mere om i Sov godt, drik rigeligt og bevæg dig

Hvornår mister du koncentrationen?
Hvad gør du for at styrke koncentrationsevnen?